المصاحبة اللفظية في ضوء السياق اللغوي دراسة تطبيقية في شعر أبي بکر الصديق(رضي الله عنه)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

المصاحبة اللفظية في ضوء السياق اللغوي دراسة تطبيقية في شعر أبي بکر الصديق(رضي الله عنه)
هدى السعيد إبراهيم خميس
قسم أصول اللغة في کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة جامعة الأزهر، مصر.
الملخص :
لا شک أن الهدف الأساسي من علم الدلالة هو الوصول إلى المعنى ، والمصاحبة اللفظية من المباحث المهمة في علم الدلالة لما لها من دور مهم في توجيه دلالة الکثير من الألفاظ ، وإظهار جماليات اللغة في تحقيق التماسک النصي ، وبيان درجة الترابط الدلالي بين المفردات في ضوء السياق اللغوي ، فمستعمل اللغة لا يستخدم الکلمات منعزلة مفردة ، بل يستعملها من خلال الشرح والسياق ، فمصاحبة کلمة لأخرى تناسبها في السياق يثري الاستعمال ، ويجعله أبلغ وأقوى تأثيراً ، وحسن استعمالها يدل على ثقافة المستخدم وبراعته .
ويقدم البحث دراسة تطبيقية للمصاحبة اللفظية في شعر أبي بکر الصديق (رضي الله عنه) ، لبيان منهجه في توظيف المصاحبة اللفظية ، وتسليط الضوء على أنماط الألفاظ المستخدمة لبيان العلاقات الدلالية ، وأوجه الترابط الدلالي للنص الأدبي في ضوء السياق اللغوي وذلک في إطار المنهج الإحصائي الوصفي التحليلي .
Verbal accompaniment through the linguistic context Applied study in the poetry of Abu Bakr al-Siddiq (May God bless him)
Huda Al , Saeed Ibrahim Khamis
Department of Language Origins at the Faculty of Islamic and Arab Studies for Girls in Mansoura, Al-Azhar University, Egypt.
Abstract :
There is no doubt that the main prpose of semantics is to reach the meaning، and verbal accompaniment is one of the important topics in semantics because of its important role in directing the significance of many words، showing the aesthetics of language in achieving textual coherence، and showing the degree of semantic interdependence between vocabulary in the light of the context Linguistically، the user of the language does not use isolated، singular words، but uses them through explanation and context. Accompanying one word to another that fits in the context enriches the use، and makes it more powerful and more effective ، and its good use indicates the user’s culture and ingenuity.
The research presents an applied study of verbal accompaniment in the poetry of Abu Bakr Al-Siddiq (may God be pleased with him), to demonstrate his method of employing verbal accompaniment, and to shed light on the patterns of words used to show semantic relations، and aspects of semantic interconnectedness of the literary text in the light of the linguistic context, within the framework of the statistical descriptive analytic approach

الكلمات الرئيسية