أدب الصورة القلمية المفهوم والأدوات والغايات(دراسة تطبيقية في بورتريهات خيري شلبي)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

أدب الصورة القلمية المفهوم والأدوات والغايات(دراسة تطبيقية في بورتريهات خيري شلبي)
عادل محمد عبد الحميد علي نيل
قسم الأدب والنقد بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخ
الملخص :
تسعى هذه الدراسة إلى التعريف بأدب الصورة القلمية/ البورتريه، وأدوات تشکيله الفني، وما ينطوي عليه من مضامين وقيم ثقافية، وحضارية، وإنسانية، وتستمد الدراسة أهميتها من طبيعة هذا المقال الذي تتنازعه دائرتانِ، الأولى الکتابة الصحفية لارتباطه بالصحافة التي نشأ ونما في حضنها، والأخرى الکتابة الإبداعية، بوصفه صدى لانفعال وجداني بإحدى الشخصيات، يتحول إلى لغة فنية ترسم حروفها ملامح وجه إنساني، وتستبطن دواخل صاحبه، وتستشف بجمالياتها الخاصة سماته بأدوات أدبية، متجاوزةً التأريخَ السيريَّ ذا الطبيعة الوثائقية الجافة، ومتجاوزة في الوقت ذاته انطباعات المديح والإطراء على الآخرين لتتکئ- مع جانبها الذاتي- على موضوعية، ومصداقية، وتجرُّد؛ وهو ما يجعل من هذا المقال مهمة صعبة تقوم على القراءة الواعية الصادقة لأبعاد الشخصية، والإلمام بما يميزها عن غيرها، ثم امتلاک الکاتب القدرة الأدبية على توظيف فنيات الوصف وجماليات الحکي في تقديم ذلک کله، ليقيم من وهج انفعاله المنضبط بموضوعيته شغفًا لدى المتلقي بالاقتراب أکثر من الشخصية، والوقوف على جمالياتها الإنسانية، واعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على بورتريهات الکاتب خيري شلبي الذي برع في هذا المقال، وشکَّل وجهًا مُهمًّا من وجوه إبداعه، وکان امتلاکه أدوات السرد ومهارات الوصف عاملًا من عوامل تفوقه فيه، فضلًا عن عمله بالصحافة التي ارتبط بها هذا الفن، بوصفه أحد الکُتَّاب الذين أثروا الإبداع الأدبي بأعماله التي تنوعت بين روائية، وقصصية، ونقدية، وتاريخية، ومقالية.
Literature of Written Portrait Definition & Tools & Objectives
(Applied Study on Portraits of Khairy Shalaby)
ADEL MOHAMED ABDELHAMEED ALI NEIL
Literature & Criticism At College of Islamic and Arabic Studies for Girls - Kafr Elseikh
Abstract:
This study covers definition of Literature of Written Portrait, tools of its artistic formation and contents and cultural, civilizational and humanitarian values involved. The importance of this study is derived from the nature of this essay, which is addressed within the sphere of two sections. First is Journalistic Writing because it relates to Journalism wherein it grows and blossoms and the second is Creative Writing, which is deemed an echo of emotional agitation, raised by a character turning into artistic language with Letters depicting human face, introspecting inner feelings. It discerns by its special aesthetics its characteristics using artistic tools beyond biographical history with tedious documentary nature and at the same time beyond others’ praise and flattery. Therefore, it, by its own side, depends on objectivity, credibility and impartiality. Consequently, this essay is considered an onerous and stressful job depending on sincere and conscious reading of personality dimensions and familiarity with its unique features. Then, writer must have literary ability to invest techniques of description and aesthetics of narration to provide all of that for the sake of raising the passion of receiver benefitting from objectivity-disciplined glare of emotion to get closer to the character and identify its human aesthetics. This study, relating to its applied aspects, depended on portraits of Writer/ Khairy Shalaby, who mastered this essay forming an important aspect of his creativity aspects. Having narration tools and description skills in addition to his profession as a journalist correlating to this art as one of writers impacted artistic creativity including his diversified narrative, fiction, critical, historic and essay works formed factors of his superiority.
 

الكلمات الرئيسية