التناص ونظرية الأجناس الأدبية دراسة تطبيقية في قصيدة "عام الفيل"، لعبد الرزاق عبد الواحد.

المستخلص

التناص ونظرية الأجناس الأدبية دراسة تطبيقية في قصيدة "عام الفيل"، لعبد الرزاق عبد الواحد.
سحر محمود محمد أحمد
أستاذ الأدب والنقد المشارك، قسم اللغة العربية، كلية التربية والآداب، جامعة تبوك، السعودية .
الملخص:
يهدف البحث إلى قراءة أسلوب التناص الذي يدخل ضمن نظرية الأجناس الأدبية، بالتطبيق على قصيدة "عام الفيل"، للشاعر العراقي عبد الرزاق عبد الواحد. وهذه النظرية تهتم بأشكال التفاعل وصورِه، والتداخل بين الأجناس الأدبية، وتعنى أيضًا بانفتاح النص وتفاعله مع أجناسٍ أخرى، دون أن تجرّده في الوقت ذاته مِن قوانينه وأسسِه الجمالية، بل تدعمها وتتعايش معها وتتحاور.
ومصطلَح التناص يعنى باشتباك النصوص وتفاعلها، لكنه يواجِه إشكالياتٍ، منها: التكلف في التطبيق، بحيث تصبح كل مفردة متناصة مع غيرها، وعدم ربط التناص بعناصر العمل الأخرى كالسياق، والانزياح، والمفارَقة، والأسلوب الدرامي مثلاً. كما أن البحث يطرح تساؤلاتٍ مهمةً، منها: ما دور عملية التلقي في التناص؟ وهل توظَّف بِنية التناص بوعي أو دون وعي؟ وهل النصوص الجيدة هي التي تتناص مع غيرها فقط، كما يقول بعض النقاد، مثل "رولان بارت" وغيرِه؟
وينقسم البحث إلى ثلاثة مباحثَ يسبقها مقدّمة، وتمهيد حول مفهوم نظرية الأجناس الأدبية.
المَبحث الأول: قراءة في مصطلَح التناص، المبحث الثاني: التناص وعناصر البناء:
الأسلوب الدرامي، المفارَقة، الانزياح: (قراءة نقدية في قصيدة "عام الفيل"، لعبد الرزاق عبد الواحد)
المَبحث الثالث: التناص وأسلوبية التلقي. وخاتمة تضمنت النتائج التالية:

التناص في قصيدة "عام الفيل"، له عدة أشكال، منها: المباشِر مثل عنوان النص، وحجارة مِن سجيل، وأبابيل. وغير المباشِر مثل: أبو رُغال، أمّا البيت فله أطفال تحميه.
لا بدّ من الربط بين ظاهرة التناص وعناصر العمل الأخرى مثل: الانزياح، والمفارَقة، والأسلوب الدرامي. وهي عناصر متآزِرة في قصيدة "عام الفيل"، لعبد الرزاق عبد الواحد.
ليس مِن الضروري أن يتطابق التناص مع المستقِر في العقل الجمعي.
لا بدّ أن نحاول قراءةَ الفلسفة، والدلالاتِ الضمنية مِن وراء التناص، لا سيما المقترِنة بالمفارَقة.
تتلخص إشكاليات التناص في التعامل مع كل مفردة معجمية على أنها متناصة مع غيرها، وهو ما يحتاج إلى مراجعةٍ وتأمّل.

وقد استخدم البحث المنهجَ التحليلي للوقوف على أبعاد التناص، والتطبيقِ على نموذج من الشعر الحديث، وهو قصيدة "عام الفيل"، للشاعر عبد الرزاق عبد الواحد.
الكلمات المفتاحية: التناص - الأجناس الأدبية - عام الفيل - انفتاح النص – تجرّد.
 
 
 
Intertextuality and the theory of literary genres: An applied study in the poem "The Year of the Elephant", by Abdul Razzaq Abdul Wahid.
Sahar Mahmoud Mohamed Ahmed
Associate Professor of Literature and Criticism, Department of Arabic Language, College of Education and Arts, University of Tabuk, Saudi Arabia.
Abstract:
The research aims to read the style of intertextuality that falls within the theory of literary genres, by applying the poem "The Year of the Elephant" by the Iraqi poet Abdul-Razzaq Abdul-Wahed. This theory is concerned with the forms and images of interaction, and the interference between literary genres. It is also concerned with the openness of the text and its interaction with other genres, without stripping it of its laws and aesthetic foundations at the same time, but rather supporting them, coexisting with them, and dialogue.
The term intertextuality means the engagement and interaction of texts, but it faces problems, including affectation in application, so that each word becomes intertextual with another, and the lack of linking intertextuality with other work elements such as context, displacement, paradox, and dramatic style, for example. The research also raises important questions, including: What is the role of the receiving process in intertextuality? Is the intention of intertextuality employed consciously or unconsciously? And are the good texts only intertwined with others, as some critics say, such as "Roland Barthes" and others?
The research is divided into three sections preceded by an introduction and a preface on the concept of the theory of literary genres.
The first topic: reading in the term intertextuality, the second topic: intertextuality and building elements:
Dramatic style, irony, displacement: (a critical reading of the poem "The Year of the Elephant" by Abd al-Razzaq Abd al-Wahed).
The third topic: intertextuality and stylistic reception. A conclusion included the following results:
-The intertextuality in the poem “The Year of the Elephant” has several forms, including: direct text, such as the title of the text, stones from shale, and Ababil. And indirect, such as: Abu Rughal. As for the house, it has children to protect it.
-It is necessary to link the phenomenon of intertextuality with other elements of the work, such as displacement, irony, and dramatic style.
These are synergistic elements in the poem "The Year of the Elephant" by Abd al-Razzaq Abd al-Wahed.
-It is not necessary that the intertextuality coincide with what is established in the collective mind.
-We must try to read the philosophy and the implications behind the intertextuality, especially those associated with paradox.
-The problems of intertextuality are summed up in considering each lexical term as intertextual with others, which requires review and reflection.
The research used the analytical method to find out the dimensions of intertextuality, and to apply it to a model of modern poetry, which is the poem "The Year of the Elephant", by the poet Abdel-Razzaq Abdel-Wahed.
 Keywords: intertextuality - literary genres - year of the elephant - openness of the text – abstraction.

الكلمات الرئيسية