انْفِرَاداتُ الحاج مُحَمَّد کَرِيْم خَانِ الْکَرَمَانِي ت(1288ه) فِي کِتَابِ (التَّذْکِرة في النَّحْو)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

انْفِرَاداتُ الحاج مُحَمَّد کَرِيْم خَانِ الْکَرَمَانِي ت(1288ه) فِي کِتَابِ (التَّذْکِرة في النَّحْو)
أسماء أبو المجد سلامة بخيت
قسم اللغويات، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات، جامعة الأزهر، القاهرة.
قسم اللغة العربية، کلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الباحة، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: asmabkhyt907@gmail.com
الملخص:
يُعد النَّحو العربي عمود الدراسات اللغوية ، والذي تُرجم إلى کتب التراث النحوي التي وصلت إلينا، فقد بلغت مستوى من الکمال ما لا يسمح بزيادة مستزيد أو الانتقاص لما أقره المتقدمين من النُّحاة، وهذا ما دفعني للعکوف على کتاب (التذکرة في النحو) للکرماني أتدبر نصوصه ، فکان مما لفت انتباهي ذکره الخلاف بين البصريين والکوفيين في کثير من المسائل ، فلم يکن مجرد ناقلٍ لأقوال النُّحاة ، وإنّما کان ذا شخصية مستقلة ، ورؤى منفردة ، فقد اعترض کثيرًا من آراء النحاة السابقين معتمدًا في آراءه على المنطق ومقتضيات المعنى مدعيًا ما يُسمى تجريد النحو العربي من الزوائد غير النافعة ووصف آراء النحاة بالتکلف ، وهي دعوى غربية حديثة ، ومن هنا بدأت فکرة البحث والذي بعنوان: ( انفرادات محمد کريم خان الکرماني المتوفى سنة (1288ه) في کتاب (التذکرة في النحو).
والتزم البحث المنهج الوصفي وذلک بترتيب المسائل التي انفرد بها الکرماني حسب ألفية ابن مالک، وقد کان عرض الانفرادات بذکر عنوان للمسألة التي وقع فيها الانفراد ، ثم عرض نص الکرماني مع التعقيب عليه بالشرح والتوضيح ، ثم عرض ما ورد في المسألة من أقوال للنحاة، وأثبت بعد ذلک ما إذا کان الکرماني صائبًا في انفراده أم لا.
وکان من أهم النتائج التي توصل البحث إليها :
أولاً: أنَّ الکرماني لم يکن مصيبًا في آراءه ، ولا فيما علل به ، فتعليلاته بعيدة عن الصواب.
ثانيًا: استحداثه مصطلحات دخيلة على النحو العربي کـ (المفعول بها ، والمفعول عليه، والمفعول منه ، مؤيدًا لها بأنَّ النُّحاة قد أهملوها.
Individuations Of The Jurisprudent Muhammed Kariem Khan Al-Kermani ( 1225A.H. - 1288A.H.) In The book of Al-Tathkera Fi Al-Nahw
Asmaa Abu AL Majd Salama Bekheit
Department of Linguistics- Faculty of Islamic and Arabic studies for girls, AL Azhar University, Cairo.
Department of Linguistics, Faculty of Arts and humanities, Albaha University, kingdom of Saudi Arabia.
Email : asmabkhyt907@gmail.com
Abstract :
  The Arabic syntax is considered to be the base of the Linguistic studies that is transformed into the heritage books of Arabic grammar ( Al-Nahw ). This heritage reached the highest level of perfection that is not allowed to any one to seek for an increase or decrease in what the previous linguists have been introduced in their books. Therefore, I motivated to study the book of Al-Tathkera Fi Al-Nahw by AL-Kermani. As I noticed that he mentioned the  difference between Albasraa and Alkofaa in some of grammatical issues ; he was not just conveyor to the synacticians’ sayings, but he showed a separate point of view. He raised an objection to a lot of the antecedents synacticians’ opinions depending on his rational thought according to the implications of the meaning of the sentence. He also claimed the notion of ridding the Arabic syntax of an ineffectual augmentation, he maintained that the synacticians had a sophisticated views as it is a modern and odd claim.
The study based on the descriptive approach as I arranged the series of AL-Kermani’s Individuations according to Al-Alfiyya of Ibn Malik. These Individuations were introduced by mentioning the title of the issue in which 
Al-Kermani presented his individuation. Then I introduce his saying followed by explanation and feedback. After that I persent the synacticians’ sayings. Finally, I prove if
Al-Kermani was accurate and right in his individuations or not.
The most important conclusions of the study include the following :
1- I find that Al-Kermani was not right in his views and his reasoning was apart from the correctness.
2- I find that Al-Kermani has been introduced new terms which are odd, as he affirmed that the synacticians neglected what is he called (object fromالمفعول منه  it, object on herالمفعول عليها, object of her المفعول بها).

الكلمات الرئيسية