منهج نحـاة القـرن العاشر فـي الخـلاف النحـوي (السيوطي ت911هـ في کتابه الهمع أنموذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

منهج نحـاة القـرن العاشر فـي الخـلاف النحـوي (السيوطي ت911هـ في کتابه الهمع أنموذجًا)
هـبــة محـمـد إبراهـيم محـمد
قسم اللغويات کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بالزقازيق - جامعة الأزهر – مصر. 
قسم اللغويات العربية کلية الآداب والعلوم الإنسانية الجامعة القاسمية بالشارقة  
مستخلص:
يهدف البحث للتعرف على منهج نحاة القرن العاشر الهجري في الخلاف النحوي في شروحهم وحواشيهم على المستوى النظري، وعلى مستوى النموذج المُختار؛ الإمام السيوطي في (همع الهوامع في شرح جمع الجوامع).
وُجـد الخلاف النحوي منذ نشأة علم النحو، وتعددت أسـبابه وأثرت فيه السياسة. ولم يقتصر على البصريين والکوفيين. ولم يتحول للتنافس العنيف إلا في عهد سيبويه والکسائي، وقد ضعف بعد وفاة المُبرد وثعلب. 
ازدهرت الحياة العلمية في مصر عقب هزيمة التتار؛ فصارت مصر قبلة لطلاب العلم. وقام نحاة القرن العاشر بدور کبير في حفظ التراث النحوي.
کان منهج نحاة القرن العاشر خليطاً من المذاهب النحوية، على الرغم من انفرادهم بآراء جديدة أحيانا کثيرة، وعليه فمذهب أغلبهم أقرب إلى مذهب البغداديين. وغلب على نحاة القرن العاشر استقصاء آراء النحويين، وکذلک الأخذ بالظاهر والشائع فى التخريجات النحوية، کما اقتصروا في الاستشهاد على ذکر الأجزاء محل الشاهد فقط. وغلب على شروحهم ظاهرة (المزج بين الشرح والمتن).   
السيوطي أحد نحاة القرن العاشر لذا لا توجد له الکثير من الآراء الجديدة؛ وإنما برع في التوفيق بين الآراء. کما اعتنى بالسماع والقياس. وکان يضعف الاستشهاد بالحديث الشريف فيما خالف القاعدة؛ وکان مقلاً في الاستشهاد بـالنثر مقارنة بالشعر. وتفرد ببعض الأراء النحوية المميزة والتي خالف فيها النحويين.
The 10th-century sculptor's approach to grammatical disagreement (Al-Suyuti T911 Ah in his book Al-Hamma A model)
Hiba Mohamed Ibrahim Mohammed
Department of Linguistics Faculty of Islamic and Arab Studies Girls in Zagazig - Al-Azhar University , Egypt. 
Department of Arabic Linguistics Faculty of Arts and Humanities Qasimia University of Sharjah 
Abstract :
The current research aims to identify the approach of the grammarians of the tenth century Hijri in the grammatical controversy in their commentaries and footnotes at the theoretical level, and at the level of the chosen model; Imam Al-Suyuti in his book (Hamm’ Al-Hawa’i fi Sharh Jam’ Al-Jaami’).
The grammatical controversy began since the inception of grammar, and its causes were numerous and politics affected it. And it was not limited to the albasariiyn and the Kufic. It did not turn into violent rivalry until the era of Sibawayh and Al-Kisa'i, and it weakened after the death of Al-Mubarrad and Thaleb.
Scientific life flourished in Egypt after the defeat of the Tatars; Egypt became a destination for students of knowledge. The tenth century grammarians played a major role in preserving the grammatical heritage.
The approach of the tenth century grammarians was a mixture of grammatical schools, although they often came up with new opinions. Accordingly, their approach is closer to the Baghdadi school.  They surveyed the opinions of the grammarians, and adopted the common ones in the grammatical conclusions.  In the examples, they confined themselves to only mentioning the required parts, which are subject to grammatical controversy. The phenomenon of (mixing the explanation and the text) prevailed over their explanations.
Al-Suyuti is a tenth-century grammarian, so there are not many new opinions for him; But excelled at reconciling opinions. He also took care of listening and deduction. And he weakened the examples of the hadith of the Prophet when it violated the rule; He was less of an example of prose than poetry. Al-Suyuti also singled out some distinctive grammatical opinions in which he disagreed with the grammarians.

الكلمات الرئيسية