أثر (الوقف على القيود؛ والبدء بها) .. في إثراء المعنى واتساعه دراسة بلاغية تحليلية لما ورد من ذلک في آي التنزيل من وقوف المعانقة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

أثر (الوقف على القيود؛ والبدء بها) .. في إثراء المعنى واتساعه دراسة بلاغية تحليلية لما ورد من ذلک في آي التنزيل من وقوف المعانقة
محمد محمد عبد العليم دسوقي
قسم البلاغة والنقد في کليتي الدراسات العليا واللغة العربية جامعة الأزهر بالقاهرة، مصر.
الملخص:
نبذة مختصرة عن بحث القيود المنشور بحولية الکلية هذا العام .. ويرجى التفضل بالتوجيه ما إذا کان – هذا القدر – مناسباً، أو يوجه بالزيادة أو الاختصار .. ولفضيلتکم جزيل الشکر ووافر الاحترام .. وإليکموها:
عنى البيانيون منذ نشأة البلاغة بـ(موضوع القيود) عناية فائقة، حتى إن شيخ البلاغيين الإمام عبد القاهر الجرجاني جعل القيود هي محط الفائدة في الجملة، حيث يقول في دلائل الإعجاز ص 280: "وجملة الأمر أنه ما من کلام کان فيه أمر زائد على مجرد إثبات المعنى للشيء، إلا کان - هذا الأمر الزائد - هو الغرض الخاص من الکلام، والذي يُقصَد إليه ويُزْجى القول فيه، فإذا قلت: (جاءني زيد راکبًا)، و(ما جاءني زيد راکبًا)، کنت قد وضعت کلامک لأن تثبت مجيئه راکبًا، أو تنفي ذلک؛ لا لأن تثبت المجيء، وتنفيه مطلقًا".
ولقد بلغ الأمر – لأجل زيادة المعنى بتلک القيود وأهميتها – بالعصام لأن يستدرک في المطول 1/ 173 على ما فاه به الخطيب، ويعترض على کون التقييد بالمفعول ونحوه لمجرد (تربية الفائدة)، ويرى هو – فيما يرى – أن القيد في المفعول ونحوه: (أصل في تحقيق الفائدة) نظرًا لـ"توقف فهم الفعل المتعدي، عليه؛ کتوقفه على الفاعل".
وللقيود في النظم القرآني، وللبدء بها أو الوقوف عليها، مذاقها الخاص، وحسبک أن تعلم قبح الوقف على: (فويل للمصلين) وإن کان رأس آية، لأنه – کما جاء في منار الهدى للأشموني ص13، 435 – "يوهم غير ما أراده الله تعالى، وهو أن الوعيد الشديد بالويل: للفريقين الطائع والعاصي، والحال أنه لطائفةٍ موصوفة مذکورين بعده" .. وفي هذا البحث المتواضع: الکثير من هذه اللفتات الکريمة المعنى والجليلة القدر، مما ينبغي لطالب العلم وکلِّ متدبر للقرآن: أن يقف عليها.. والله من وراء القصد وهو الموفق والهادي إلى سواء السبيل.
The effect of (staying on restrictions; starting them). in enriching and expanding meaning
An analytical rhetorical study of the reported
In Download verses from Hugging Parking
Mohamed Mohamed Abd El , Aleem Desouki
Department of Rhetoric and Criticism at the Graduate and Arabic Colleges of Al-Azhar University in Cairo, Egypt.
Abstract:
A brief overview of the restrictions published in the Yearbook of the College this year. Please indicate whether this amount is appropriate, or directed by an increase or abbreviation. and for your virtue, thanks a lot and the most respect Here are them:
Al - bayanyan since the inception of rhetoric with(the subject of restrictions) very careful, even the sheikh of the balagaeen Imam Abdul Qaher Al - jarjani made the restrictions are the focus of interest in the sentence, where he says in the evidence of miracles P.280: "the whole thing that there was no word in which there was a plus to prove the meaning of"you are not going to come, or you are going to deny it, not to prove it, and you are going to deny it at all.
In order to increase the meaning of these restrictions and their importance, the matter reached al – Essam to be reflected in the lengthy 1/173 on what the Khatib did, and objects to the fact that the restriction in effect and the like simply (raising interest), and he believes – in his opinion – that the restriction in effect and the like: (Origin in the achievement of interest) due to"stop understanding the infringing act, such as stop on the doer".
And the restrictions in the Qur'anic systems, and to begin with or stand on them, their own taste, and calculated that you know the ugliness of the Waqf on: (woe to the worshipers) even if the head of a verse, because – as stated in the guidance Manar for ashmuni P .13, 435 – "delusion other than what God wants, which is that the severe threat of woe: for the two groups obedient and disobedient, and the case is for a sect described mentioned after".. In this humble search: many of these gestures are generous meaning and venerable Destiny, which should be for the student of knowledge and every disciple of the Qur'an: to stand on them.. God is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one who is the one.

الكلمات الرئيسية