إنتاج الدلالة في شعر الدکتور محمد جاهين بدوي "ديوان سادن سدرة المشتهى نموذجا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

إنتاج الدلالة في شعر الدکتور محمد جاهين بدوي "ديوان سادن سدرة المشتهى نموذجا"
عبير عيسى مهني عبدالعال
قسم الأدب والنقد / کلية الدراسات الإسلامية والعربية – بنات بني سويف / جامعة الأزهر / جمهورية مصر العربية
البريد الإلکتروني: Abeerabdelaal2046.el@azhar.edu.eg
الملخص:
يمثل الخوض في عوالم تجربة الدکتور محمد جاهين بدوي مغامرة، يحفها الکثير من المخاطر؛ لما تحمل هذه العوالم من تعدد دلالي قد يصل بالقارئ إلي مفترق طرق، ولعل ذلک لانفتاح تجربته علي تمفصلات عدة، هذه التمفصلات تتحکم حتما في سيرورة دلالة قصائده من حيث العمق والتعدد، الأمر الذي يضفي على رؤيته الشعرية تلک الضبابية التي تقف في کثير من الأحيان حائلا بين القارئ وبين الولوج في أعماق النص وسبر غوره والتقاط دلالاته، من هنا جاء موضوع هذه الدراسة خاصا بإنتاج الدلالة في ديوان "سادن سدرة المشتهى" لما يحمل هذا الديوان من انفتاح دلالي علي مستويات عدة قامت الدراسة باستجلائها معتمدة في ذلک علي عدة مناهج أبرزها المنهج الأسلوبي والمنهج السيميائي وعلم النص، وقد تمکنت الدراسة من رصد مجموعة من الظواهر الأسلوبية التي أسهمت بدور کبير في إنتاج الدلالة في الديوان هي: النص الموازي والمتفاعلات النصية والرمز الصوفي ثم بناء المفارقة، وانتهت إلي جملة من النتائج منها: ـ يعد العنوان رمزا مفتوحا على المتعدد الدلالي , والتأويل اللامحدود بما يحمل من تداخل نصي وانفتاح على التجربة الصوفية فضلاً عن المفارقات الدلالية.
ـ استطاع الشاعر من خلال التفاعل النصي أن يستوعب بنايات نصية عديدة وأن يخلقها خلقاً أدبيا جديداً من خلال ما منحه إياها من دلالات مختلفة عما کانت عليه في سابقها.
ـ يمثل رمز المرأة منبعاً من منابع الدلالة يعبر الشاعر منه إلى تلک الرحلة الروحية التي يعيشها مع حضرة الذات الإلهية منطلقاً من حب المخلوق إلى حب الخالق ناسجا من ذلک هذا الزخم الدلالي الذي يذخر به نصه الصوفي.
The Semantic Processing in the poetry of Dr. Mohamed Jahin Badawi
"DiwanSadden Sidrat Al-Mushtaha as a Model"
ABEER ISSA MHENNI ABDEL AAL
Department of Literature and Criticism, Faculty of Islamic & Arabic Studies for Girls, Beni Suef, Al-Azhar University, Arab Republic of Egypt.
E-mail: Abeerabdelaal2046.el@azhar.edu.eg
Abstract:
Delving into the realms of Dr. Mohamed Jahin Badawi's experience is an adventure, fraught with many dangers. Because these realms bear a semantic plurality that may bring the reader to a crossroads, and perhaps this is because his experience opens up to several Articulates. These Articulates inevitably control the process of his poems semantic in terms of depth and plurality, which gives his poetic vision that fuzzy which often stands as a stumbling block between the reader and getting into the depths of the text, probing it and capturing its indicates. Hence, the topic of this study was related to the Semantic processing in Diwan “Sadden Sidrat Al-Mushtaha” due to the semantic openness of this Diwan on several levels explored by the study based on several approaches, most notably the Stylistic, Semiotic Approach, and Text Science, and the study was able to monitor a group of stylistic phenomena that contributed a great role to the Semantic processing in the Diwan which are: The Paratext, the textual interactions, the Sufi symbolic, then the consist of the paradox. Then, the study concluded some findings, including that: The title is a symbol open to semantic multiplicity, and unlimited interpretation, including textual overlap and openness to the Sufi experience, as well as semantic paradoxes.
-Through the textual interaction, the poet was able to comprehend many textual structures and create it in a new literary way through what he gave them of different semantics than they were in the past.
-The symbol of woman represents a source of semantics, from which the poet crosses to the spiritual journey that he is living with the presence of the Divine Essence, starting from the love of the creature to the love of the Creator, weaving from that this semantic momentum that his sufi text is rich in.
 

الكلمات الرئيسية