من القيم الحضارية في السيرة النبوية تسامح الرسول صلى الله عليه وسلم مع أهل الکتاب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

من القيم الحضارية في السيرة النبوية تسامح الرسول صلى الله عليه وسلم مع أهل الکتاب
البانِ بن محفوظ الإدريسي
التخصص التاريخ الإسلامي ( صدر الإسلام ) کلية الآداب والعلوم الإنسانية الجامعة القاسمية
الملخص:
قناعتي أن السيرة النبوية هي البيان للإسلام‘ وذلک من خلال أقوال الرسول ﷺ وأفعاله وتقريراته
ومن خلال مسيرة الأمة وحرکتها الحضارية صعودا وهبوطا‘ فسرت بعض النصوص القرآنية وبعض الأحاديث النبوية تفسيرا متأثرا بواقع المفسر قوة وضعفا رضا وسخطا‘ وبالتالي وجد التباين أحيانا في التفسيرات ؛ لذلک نحن في أمس الحاجة للعودة للسيرة النبوية ودراستها للاقتداء وفهم النصوص المتعلقة بتعاملات الرسول ﷺ عامة‘ ومع أهل الکتاب خاصة الذي کان تعامله ﷺ کعادته في غاية الاحترام‘ فکانت هذه الدارسة لبيان ذلک وجاءت في مقدمة ومباحث  ثلاث وخاتمة:
أما المقدمة فقد بينت فيها المفاهيم المتعلقة بالعنوان کالتسامح وضوابطه ‘وبينت الفرق بينه وبين التنازل وکذلک التعريف باهل الکتاب
وفي المبحث الأول جاء الحديث عن مظاهر التسامح الديني مع أهل الکتاب‘ ومن ذلک السماح لهم بممارسة شعائرهم الدينية  والتحاکم إلى شرعهم‘  والإنصاف لهم في الحکم
وفي المبحث الثاني کان الحديث عن الصِلات الاجتماعية معهم کالزواج منهم واکل أطعمتهم وفي آنيتهم‘ وتبادل الزيارات معهم‘ وعيادة مرضاهم‘ وقبول هداياهم‘ وإکرام وفادتهم‘ والدعاء لهم بالهداية‘ والعفو عمن أساء منهم في حقه ﷺ والتعامل معهم بيعا وشراء
ثم تناولت في المبحث الثالث العلاقات السياسية معهم‘ وکيف اختار الرسول ﷺ الحوار بدل الصدام لان الصدام وسيلة العاجز وإن کان يتظاهر أنه من يملک أدوات القوة  {لئن اتخذت إلها غيري لأجعلنک من المسجونين} { حرقوه وأنصروا آلهتکم } هکذا هو العاجز عن الحوار‘ أما الرسول ﷺ فيملک کامل القوة من خلال الحجة والبرهان؛ لذلک فتح ﷺ الحوار مع کل المخالفين وخاصة أهل الکتاب { الذين آتينهم الکتاب يعرفونه کمايعرفون أبناءهم ...} فقد تحاور الرسول ﷺ مع زعماء اليهود وأحبارهم وزارهم في بيوت علمهم‘ کما تحاور مع النصارى مباشرة کحواره مع نصارى نجران‘ أو من خلال الرسائل التي وجهها الى ملوکهم وزعمائهم‘ کما قام ﷺ بعقد المعاهدات  معهم.
وبذلک يکون البحث قد اشتمل على بيان تعامل الرسول ﷺ مع أهل الکتاب دينيا وسياسيا واجتماعيا‘ وقد ختمته بأهم المفاهيم التي اظهرتها من خلال الدراسة والتمحيص. والله الموفق
Civilization Values Corpus in the Prophet’s Biography: Tolerance with the People of Book
Alban Ben Mahfouz Al-Idrisi
Specialization: Islamic History (Sadr al-Islam) Faculty of Arts and Humanities Qasimiyah University
Abstract:
In fact, Sira – Prophet’s Biography – is a practical explanation and application of Islam since it embodies the Prophet’s sayings, deeds and approvals. Throughout the nation’s history, with its ups and downs, some Quranic verses and Prophetic tradition were explained based on the expounder’s own situation with all of its bearings, positive or negative. Accordingly, such explanation varied. As such, we direly need to consult the Prophet’s Biography, study it, follow its model and deeply understand the Prophet’s behavior in general, and towards the People of the Book in particular; especially as the Prophet’s behavior was highly considerate, respectful and gentle. Therefore, this study has been developed featuring an introduction, three subsections and a conclusion.
The introduction addresses the concepts of the title, including tolerance, its controls, the difference between tolerance and concession or waiver, in addition toa definition of the People of the Book.
The first subsection elaborates on the aspects of tolerance towards the People of the Book, such as allowing them to practice their rituals and resorting to their own law for arbitration and offering their judgements and rulings.
The second subsection deals with social relation, including marriage, eating their food and serving food in their utensils, visiting, seeing their sick, accepting their gifts, asking Allah to guide them, forgiving their assaults on him (PBUH) and transacting with them.
The third subsection addresses political relations with them, how the Prophet opted for dialogue instead of conflict as it denotes helplessness even if outwardly implies power such as: (If you choose god other than me, I will certainly put you among prisoners) and (Burn him, and [thereby] succor your gods). Allah also says: (Those to whom We gave the Book know him (Prophet Muhammad) as they know their own sons. But a party of them conceal the truth while they know) Only the helpless adopt this approach. But had full power with arguments and evidence. He (PBUH) open dialogue with the chiefs of Jews, their rabbi and scholars. He even visited their synagogues. On the other hand, he discoursed with Christians, either directly like the delegation of Najran, or through messages sent to their kings and leader. In addition, he (PBUH) concluded peace treaties with them.
In that way, this paper detailed the Prophet’s religious, political and social dealings with the people of the Book. The paper is concluded by the concepts handled in the research and discussion. May Allah Grant us all His Success!
 

الكلمات الرئيسية