التعبيرات الاصطلاحية في کتاب ربيع الأبرار ونصوص الأخبار للزمخشري (ت538هـ) دراسة تحليلية إحصائية

المستخلص

التعبيرات الاصطلاحية في کتاب ربيع الأبرار ونصوص الأخبار
للزمخشري (ت538هـ) دراسة تحليلية إحصائية
نصرة محمد محمد مهنا
قسم أصول اللغة، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الالکتروني: NasraMehana2830.el@azhar.edu.eg
الملخص:
يسعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على التعبيرات الاصطلاحية في کتاب (ربيع الأبرار ونصوص الأخبار) الذي يعد ذخيرة من الأخبار عن جميع مناحي حياة العرب الاجتماعية، في محاولة للکشف عن أداء اللغة لوظيفتها التواصلية، وکذلک في إبراز ما تحويه نصوص وأخبار السابقين من تعبيرات اصطلاحية، والوقوف على معانيها ومجالاتها الدلالية وأنماطها الترکيبية ؛ لتقف جنبا إلى جنب مع دراسة الألفاظ المفردة، ولإعانة أهل اللغة وغيرهم على فهم لغتهم.
وقد خلص البحث إلى عدة نتائج منها:
1- اعتناء الزمخشري في کتابه ربيع الأبرار إلى جانب إيراده النصوص المتعلقة بموضوع الباب بإيراد التعبيرات الاصطلاحية المتعلقة بموضوع الباب کذلک وإيضاح معناها، کما في: جبان الوجه – فلان ناصح الجيب- معه دهن أبي أيوب... وغيرها.
2- وردت التعبيرات الاصطلاحية في ربيع الأبرار بعضها في النصوص المختلفة وبعضها الآخر نبَّه عليه الزمخشري منفردة.
3- وقف البحث على بعض التعبيرات التي جاءت في بعض النصوص سياقية وفي البعض الآخر اصطلاحية، وکان للسياق أثر في تحديد ذلک.
4- أکدَّ البحث أنَّ معنى التعبير الاصطلاحي لا يُدرَک من معاني کلماته وإنَّما مما اصطلح عليه، وکذلک ثبوت معناه من خلال تردده في عدد من النصوص بنفس المعنى.
5- أغلب مجالات التعبير الاصطلاحي في ربيع الأبرار، مجال الإنسان، تلاه مجال الکون، ثم مجال الزمان والمکان، وأخيرا مجال الذوات المجردة.
6-اعتمدت التعبيرات الاصطلاحية في الکتاب – محل الدراسة-على عناصر دلالية متنوعة بعضها يتصل بجوارح الإنسان(صفحته- عقيرته- عذره –جنبيه -عينيه - اليد – الوجه- الأصابع- الجأش- الصدر -جوفک -أسدريه-قدمي- أذني –عقبه) وبعضها يتصل بالکون (جدتها-حرباء– تنضبة- الصباح -شکيرا- سقبا -حصرما -الفحل- الدهن- شمس - العصر - ظبي- الحمار).
7-خضعت التعبيرات الاصطلاحية في ربيع الأبرار لبعض الظواهر اللغوية کالترادف في: (بسط يدک- طويل الباع) للدلالة على الکرم،(تحنکهم الأحداث- حلب الدهر أشطره)للدلالة على الخبرة والتجربة... والمشترک اللفظي في: تعبير(ينفض مذرويه) کناية عن التکبر والاختيال وکذلک عن الفراغ والفشل،(طويل الباع ) يحمل دلالتي الکرم ،الحذق والمهارة...والتضاد: بين(ذلک الفحل لا يُقْرَع أنْفُه) و(مَا تُعد في العِير ولا في النَّفِير)...إلخ
8- فاق النمط الفعلي أنماط التعبيرات الاصطلاحية الأخرى في ربيع الأبرار.                                                       
الکلمات المفتاحية: التعبير الاصطلاحي، الدلالة، الترکيب، ربيع الأبرار، الزمخشري
 
Idiomatic expressions in the book Rabi` al-Abrar and Texts of the News by al-Zamakhshari d. 538 AH, a statistical analytical study
Nasra Mohamed Mohamed Mehana
The languge origins department, Arabic  
language section,  College of Islamic and
Arabic  Studies for Girls  in  Mansoura, Al-Azhar University, Egypt
E-mail: NasraMehana2830.el@azhar.edu.eg.      
Abstract:
 This research seeks to shed light on the idiomatic expressions in the book (The Righteous Spring and the Texts of the News), which is a repository of news about all aspects of Arab social life, in an attempt to reveal the performance of the language for its communicative function, as well as to highlight what the texts and news of the former contain from idiomatic expressions, identifying their meanings, semantic fields and structural patterns; To stand side by side with the study of singular words, and to help linguists and others to understand their own language.                                     
The research concluded with several results, including   
1- Al-Zamakhshari’s concern in his book Rabi’ al-Abrar besides including the texts related to the topic of the chapter by listing the idiomatic expressions related to the topic of the chapter as well and clarifying its meaning, as in: A cowardly face - so-and-so who advises the pocket - with him is the fat of Abu Ayyub... and others.
 2- Idiomatic expressions in Rabi` al-Abrar, some of which were mentioned in various texts, and others were singled out by al-Zamakhshari.                          
3- The research stopped on some of the expressions that came in some contextual texts and in others idiomatic, and the context had an impact on determining that.                                                                
4- The research confirmed that the meaning of the idiomatic expression is not understood from the meanings of its words, but rather from what it  is used to, and its meaning is also proven through its frequency in a   number of texts with the same meaning.                                    
5- Most of the domains of idiomatic expression in the spring of the righteous were the domain of man, followed by the domain of the universe, then the domain of time and space, and finally the domain of abstract selves.                                                                  
 6-The idiomatic expressions in the book - the subject of the study          depended on various indicative elements, some of which are related to   human wounds (his page - his neck - his virginity - his side - his eyes - the hand - the face - the fingers - the composure - the chest - your stomach - his back - my feet - my ears - his butt). Some of them are related to the universe (grandmother - chameleon - drained - morning - shakira - saqba - sourma - stallion - fat - sun - afternoon - antelope – donkey).                                                                              
7-Idiomatic expressions in the spring of the righteous were subjected to some linguistic phenomena such as the synonym in: (extend your hand - long-sold) to denote generosity, (the events seasoned them - the Aleppo of eternity divided it) to denote experience and experience... And the verbal common in: the expression (shakes up his roots) a metaphor About arrogance and arrogance, as well as about emptiness and failure, (long-dated) bears the indications of generosity, cleverness and skill... and the contrast: between (that stallion does not knock his nose) and (what counts in the caravan or in the horn))…                                 
8-The actual pattern exceeded the patterns of other idiomatic expressions in the spring of the righteous.                          
Keywords: idiomatic expression, semantics, structure, Rabi` al-Abrar, al-Zamakhshari

الكلمات الرئيسية