استدراكاتُ أَبِي إِسْحَاقَ العَطَّارِ عَلَى الجُزُوْليِّ في المِشْكَاةِ والنِّبْرَاسِ شَرْحِ كِتَابِ الكُرَّاسِ في النَّحوِ (دراسةً وترجيحًا)

المستخلص

استدراكاتُ أَبِي إِسْحَاقَ العَطَّارِ عَلَى الجُزُوْليِّ في المِشْكَاةِ والنِّبْرَاسِ شَرْحِ كِتَابِ الكُرَّاسِ في النَّحوِ (دراسةً وترجيحًا).
يحيى كمال حلمي السيد عيسى
قسم اللغويات في كلية اللغة العربية بالقاهرة – جامعة الأزهر – مصر.
الملخص: شَرْحُ الشيخ أبي إسحاق العطار على متن المقدمة الجزولية، الموسوم بـ(المِشْكَاةِ والنِّبْرَاسِ شَرْحِ كِتَابِ الكُرَّاسِ في النَّحوِ) "من خير الشروح التي عرضت لكتاب الكراس، وأحفلها بالمناقشات العلمية المنهجية؛ فقد كان العطار معنيًّا بعبارة الجزولي، وبيان مدى مطابقتها للمراد، واستدراك ما فاته"، ولما كان محقق الشرح لم يتعرض لجانب الاستدراكات بشيءٍ رأيتُ أن ألقي الضوء على هذه الاستدراكات بالدراسة والترجيح، وهل كان في استدراكاته مُحقًّا أم مُجحفًا؟ مُنصفًا أم مُتحيِّزًا؟
وقد أظهرت هذه الدراسة نتائج، منها:
1 – قامت استدراكات الشيخ العطار على الشيخ الجزولي على عدة أسباب:
أ – استدراكات سببها عدم التقييد في العبارة.
ب – استدراك سببه التقييد في العبارة.
ج – استدراكات ترجع إلى اقتصاره على شيء واحد مما يوهم خلاف المراد.
د – استدراكات سببها أنه يرى خلاف ما ذهب إليه الجزولي.
هـ – استدراكات ترجع إلى حصره بالعدد أمورًا معينة، فيستدرك عليه الشيخ العطار بالزيادة أشياء أخرى.
2 – أظهرت الدراسة المنهجية اعتماد الشيخ العطار في استدراكاته على الشيخ الجزولي على بعض الأصول النحوية، وأنه ممن يرى الاستشهاد بالحديث.
3 – أظهرت الدراسة مدى تأثره بإمام النحاة سيبويه بالنقل عنه واختياره مذهبه.
4 – تنوعت عباراته التي تدل على الاستدراك، وكان متسما فيها بأخلاق العلماء.
وغير ذلك من النتائج التي أثبتها في خاتمة البحث.
الكلمات المفتاحية: استدراكات – أبي إسحاق العطار – الجزولي - المشكاة والنبراس – شرح كتاب الكراس في النحو.
 
 
Abu Ishaq Al-Attar's Reconsiderations on Al-Jazouli in Al-Mishkat and Al-Nebras, Explanation of the Book of Al-Kiras in Grammar (Study and Weighting).
Yahya Kamal Helmy Elsayed Issa
Department of Linguistics, Faculty of Arabic Language, Cairo, Al-Azhar University, Egypt.
Abstract:
 The explanation of Sheikh Abi Ishaq Al-Attar on the board of Al-Muqaddimah Al-Jazuli, labeled (Al-Mishkat wa Al-Nebras, Sharh Kitab Al-Karas in Grammar) “is one of the best explanations that were presented to the book of Al-Karass, and it was full of systematic scientific discussions. What he missed.” And since the investigator of the explanation did not address the side of the corrections with anything, I thought to shed light on these corrections by studying and weighing, and was he right or unfair in his corrections? Fair or biased?
This study showed results, including:
1- Sheikh Al-Attar’s corrections against Sheikh Al-Jazouli were based on several reasons:
A - Remedies caused by non-restriction in the phrase.
b - Realizing the cause of the restriction in the phrase.
C - Reductions due to its confinement to one thing, which gives the illusion of the opposite of what is meant.
D - Reductions caused by the fact that he sees a contradiction to what Al-Jazouli went to.
E - corrections due to his restriction to the number of certain matters, so Sheikh Al-Attar corrected him by adding other things.
2- The methodological study showed that Sheikh Al-Attar relied on Sheikh Al-Jazouli on some grammatical principles in his elaborations, and that he is one of those who believe that the hadith is cited.
3 - The study showed the extent to which he was influenced by the imam of the grammarians, Sibawayh, by quoting him and choosing his doctrine.
4 - His expressions that indicate redress varied, and he was characterized by the ethics of scholars.
And other results proven in the conclusion of the research.
Keywords: Remedies - Abi Ishaq Al-Attar - Al-Jazuli - Al-Mishkat and Al-Nibras - Explanation of Al-Karas book on grammar.

الكلمات الرئيسية