بوليفونيا الشكل ومنوفونيا المضمون قراءة نقدية في رواية (بنات مصر الجديدة) لـ (نبيل راغب)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

بوليفونيا الشكل ومنوفونيا المضمون
قراءة نقدية في رواية (بنات مصر الجديدة) لـ (نبيل راغب)

محمود شحاته محمد سرحان
قسم الأدب والنقد، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بدسوق، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الإلكتروني: mahmoudsarhan384.el@azhar.edu.eg
الملخص:
يهدفُ البحث إلى دراسة الرواية (البوليفونية) التي تعتمد تقنية التعددية، من خلال التطبيق على أنموذج روائي للكاتب (نبيل راغب) بعنوان: (بنات مصر الجديدة). وقصدًا إلى المُغايرة لا يسعى هذا البحث لاجتلاء السمات المُتحققة بالفعل في المُتخيل (البوليفوني) قيد الدراسة، بل يركز جهده على تتبع أبرز ملامح الإخفاق التي حالت دون تحقيق تلك التقنية السردية على وجهها الأمثل. وقامت خطة البحث على تمهيد يُوضح مفهوم (البوليفونية) ويُجَلِّيه، تلا ذلك مدخلًا يشمل: التعريف بالكاتب، نبذة عن الرواية، تصنيفها السردي، وعرضًا موجزًا لعناصر (البوليفونية) ومستوياتها التوظيفية. أعقب ذلك ثلاثة مباحث تُركز على أهم جوانب القصور في توظيف عناصر السرد (البوليفوني) داخل الرواية، المبحث الأول: فضاء العتبة. المبحث الثاني: تعدد اللغات والأساليب. المبحث الثالث: التعددية في المواقف الأيديولوجية. ثم خاتمة احتوت أهم النتائج التي انتهت إليها الدراسة. وقد أقام الباحث خُطته معتمدًا نهجًا سرديًا تحليليًا يستمد أسسه من نظرية السرد ما بعد الحداثية. وانتهى البحث إلى عدة نتائج، تدور حول ضرورة التأكد من عدم مضادة اشتراطات السياق (البوليفوني) لبعضها بعضًا. كما خلصت الدراسة إلى صياغة عدد من التوصيات التي يمكن من خلالها وضع إطار تطبيقي ينتظم هذه التقنية السردية ويحقق لها الفاعلية.
الكلمات المُفتاحية: نبيل راغب، بنات مصر الجديدة، رواية، بوليفونيا، منوفونيا.
 
 
Polyphony of form and monophonia of content
Critical reading of the novel (Daughters of Heliopolis)
 by (Nabil Ragheb
(
Mahmoud Shehata Muhammad Sarhan
Department of Literature and Criticism, College of Islamic and Arabic Studies for Boys, Dessouk, Al-Azhar University, Egypt.
Email: mahmoudsarhan384.el@azhar.edu.eg
 
Abstract:  
The research aims to study the (polyphonic) novel that relies on the technique of pluralism, by applying it to a novel model by the writer (Nabil Ragheb) entitled: (Daughters of Heliopolis). In order to be different, this research does not seek to isolate the features actually achieved in the polyphonic imagination under study, but rather focuses its effort on tracing the most prominent features of failure that prevented this narrative technique from being achieved in its optimal way. The research plan was based on an introduction that clarifies and explains the concept of (polyphony), followed by an introduction that includes: introducing the writer, an overview of the novel, its narrative classification, and a brief presentation of the elements of (polyphony) and its usage divisions. This was followed by three sections focusing on the most important shortcomings in employing narrative elements (polyphony) within the novel. The first topic: the space of the threshold. The second topic: the multiplicity of languages ​​and styles. The third topic: pluralism in ideological positions. Then a conclusion contained the most important results of the study. The researcher established his plan adopting an analytical narrative approach that derives its foundations from postmodern narrative theory. The research concluded with several results, revolving around the need to ensure that the requirements of the (polyphonic) context do not conflict with each other. The study also concluded by formulating a number of recommendations through which an applied framework can be developed that regulates this narrative technique and achieves its effectiveness.
      Keywords: Nabil Ragheb, Daughters of Heliopolis, novel, polyphony, monophony.
 
 

الكلمات الرئيسية