النَّثْر الفَنِّي في الأدب العُمانِي حتى نهاية العصر الأموي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

النَّثْر الفَنِّي في الأدب العُمانِي حتى نهاية العصر الأموي
أحمد بن محمد الرُّمْحِي
أستاذ اللغويات المساعد بقِسْم اللغَةِ العَرَبِيَّةِ وَآدَابها - كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جَامِعَة الشَّرْقِيَّة – سلطنة عمان
البريد الإلكتروني:Ahmed.alrumhi@asu.edu.om
ملخص:
تأتي هذه الدراسة للوقوف على النثر الفنِّي في الأدب العُماني من العصر الجاهلي حتى نهاية العصر الأموي، وهو أدبٌ لم ينل حظَّه من عناية الدارسين ما ناله الشعر العُماني القديم.
وتروم الدراسة من وراء ذلك إلى الوقوف على النثر الفنِّي في الأدب العُماني في الحقبة الزمنية المدروسة من حيث أهمّ مصادره، وأظهر فنونه التي وصلت إلينا، وفي تضاعيف الدراسة يتكشّف للقارئ الكريم أبرز أعلام هذا النثر، وجانبًا من خصائصه الفنيّة، ونظرات النقّاد فيه.
ويسبق ذلك رَصْد لدراسات سابقة في الأدب العُماني القديم ولا سيما في النثر العماني، واستجلاء مضامينها، ثمّ تمهيد يتناول حركة الأدب العماني في الحقبة المدروسة، تسعى الدراسة من ورائه إلى استيضاح أهم البواعث في حركة الأدب العُماني. 
وأخيرًا خرجت الدراسة بنتائج من أهمها: أنَّ قلّة الرواة وتأخّر عصر التدوين كان سببًا رئيسًا في قِلَّة ما وصلنا من هذا النثر في العصر الجاهلي، كما وقفت الدراسة على أنواع من الفنون النثرية، كانت فيها الخُطَب فالرسائل -فيما وصلنا- أوسع زمنًا وأوفر رواية، ثم يليهما الوصايا و(المحاورات والرُّدود) والأمثال والحِكَم، فالقِصص، ثم التوقيعات، وتبين أنَّ هذا النثر الفنِّي في لغته وأسلوبه يغلب عليه الاسترسال ووضوح المعنى بعيدًا عن التقعُّر والإغراب، أما نمط التعبير فيه فنَجِدُ التعبيرَ بالمعنى المجرَّد، كما نَجِدُ التعبيرَ بالمعنى المُصوَّر.
الكلمات المفتاحية: النثر الفني – الأدب العماني – النثر الجاهلي – النثر الإسلامي
 
 
Artistic prose in Omani literature until the end of the Umayyad period
Ahmed Bin Muhammad Alramahi
Assistant Professor of Linguistics, Department of Arabic Language and Literature, College of Arts and Humanities, A'Sharqiyah University, Sultanate of Oman
Email: Ahmed.alrumhi@asu.edu.om
Abstract:
This study comes to examine the artistic prose in the Omani literature from the pre-Islamic period until the end of the Umayyad period, a literature that did not receive as much attention from the scholars as the ancient Omani poetry.
The study aims from behind this to stand on the artistic prose in the Omani literature in the time period studied in terms of its most important sources, and showed its arts that reached us, and in the study’s complications, the most prominent figures of this prose, an aspect of its artistic characteristics, and the critics’ views on it are revealed to the honorable reader.
This is preceded by monitoring previous studies in ancient Omani literature, especially in Omani prose, and clarifying their contents, then a preface dealing with the movement of Omani literature in the period under study. The study seeks to clarify the most important motives in the movement of Omani literature.
Finally, the study came out with results, the most important of which are: that the lack of narrators and the delay in the writing era was a major reason for the scarcity of what we have received from this prose in the pre-Islamic era. Followed by commandments, (dialogues and responses), proverbs and wisdom, then stories, then signatures.
And it turns out that this artistic prose in its language and style is dominated by continuity and clarity of meaning far from concavity and strangeness. As for the style of expression in it, we find expression in the abstract sense, just as we find expression in the pictorial sense.
Keywords: artistic prose - Omani literature - pre-Islamic prose - Islamic prose

الكلمات الرئيسية